زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و خسارات فاجعه‌بار

دسته‌بندی:

اخبار

April 30, 2023

زلزله ترکیه

زلزله قهرمان مرعش ترکیه

۶ فوریه ۲۰۲۳ در ساعات اولیه شب، زلزله فاجعه‌باری با قدرت ۷.۸ ریشتری، ۱۰ استان کشور ترکیه را لرزاند. این زلزله باعث خسارات بسیار زیادی شده و تا به امروز جان ۱۶ هزار انسان را در کشور ترکیه و سوریه گرفته است. مرکز اصلی این زلزله شهر قهرمان مرعش (Kahramanmaraş) اعلام شده است.

این زلزله در ۱۰ استان کشور ترکیه اتفاق افتاده که جمعیتی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. نیروی نجاتی که در سه شب اول حادثه، به این شهرها ارسال شدند؛ ۲۴ هزار نفر بودند که با توجه به سرمای هوا و همینطور شرایط سخت، برای کمک بسیار ناچیز به حساب می آمده اند. رئیس جمهور حال ترکیه "اردوغان" ۷ روز عزای عمومی و همینطور به مدت ۳ ماه وضعیت اضطراری برای کشور ترکیه اعلام کرده است.

۱۷ کشور اروپایی برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند و تیم نجات ژاپنی، جزء اولین تیم‌هایی بودند که برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه وارد خاک این کشور شدند.

بر اساس آماری که رئیس سازمان حوادث غیر مترقبه ترکیه اعلام کرده؛ تا به امروز نزدیک به ۱۴ هزار تن بر اثر این زلزله جان باختند و بیش از ۱۰ هزار ساختمان تخریب شده بر جای گذاشته شده. رسانه‌های مختلف در مورد آمار مصدومان این زلزله مهیب، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر زیر آوار ماندن ۱۰۰ هزار انسان ارائه دادند. در سوریه نیز آمار کشته شدگان نزدیک به ۲ هزار نفر اعلام شده و بسیاری از خانه‌های ساخته شده در کشور سوریه نیز بر اثر این حادثه تخریب شدند.

زمین‌شناسان بر این باور هستند که سابقه این منطقه در زلزله مشخص بوده و همینطور یکی از دانشمندان هلندی این زلزله را از چند روز قبل پیش‌بینی کرده بود. دلیل علمی آن نیز پوسته عربستان است که به سمت شمال حرکت می‌کند و همینطور پوسته این منطقه که نام آن "آناتولی" بوده همواره به سمت غرب حرکت کرده. پس لرزه های دیگری نیز در امتداد منطقه آناتولی شرقی اتفاق افتاده که از نظر علمی امکان آن وجود داشته است.

هر چند تاریخچه این نوع زلزله‌ها در این منطقه در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ نشان‌دهنده زلزله خیز بودن این منطقه است که بر روی گسل آناتومی قرار گرفته.

مقالات بیشتر

زلزله قهرمان‌مرعش ترکیه

February 13, 2023

جدیدترین خبرها در مورد زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه

تازه‌ترین آمار تلفات و جان‌باختگان زمین لرزه بزرگ جنوب شرقی ترکیه (شهر قهرمان‌مرعش)، خسارات وارد شده و اعلام آمادگی ۷۰ کشور دنیا برای کمک به زلزله‌زدگان + ویدیو باز شدن زمین در محل گسل زلزله

بیشتر بخوانید
اوزجان دنیز و سمر دادگر

April 30, 2023

ازدواج اوزجان دنیز (هنرمند تُرک) و سمر دادگر

همه چیز در مورد ازدواج اوزجان دنیز و سمر دادگر؛ از تاریخ ازدواج + عکس‌ها، ماه عسل دوبی + بیوگرافی هر دو فرد تا فاصله سنی زیاد و مخالفت‌های مادر اوزجان با این ازدواج و مصمم بودن اوزجان دنیز

بیشتر بخوانید
کنسرت امیر تتلو

April 18, 2023

کنسرت امیر تتلو (28 مهر در استانبول) + شرایط

اطلاعات مربوط به کنسرت امیر تتلو در شهر استانبول در ترکیه + مکان و زمان برگزاری کنسرت + حضور رضا پیشرو و حسین تهی در این کنسرت + منبع تهیه بلیط کنسرت + بیوگرافی

بیشتر بخوانید