تفاوت اقامت دائم و شهروندی ترکیه (از هزینه، مزایا و معایب تا پاسپورت)

دسته‌بندی:

سرمایه‌گذاری

June 10, 2023

تفاوت اقامت دائم و شهروندی ترکیه

تفاوت اصلی اقامت دائم و شهروندی ترکیه در اخذ پاسپورت این کشور است. کسانی که موفق به دریافت پاسپورت از طریق خرید ملک یا روش های دیگر در این کشور می‌شوند، می‌توانند به ۱۱۴ کشور دنیا بدون داشتن ویزا و همینطور به بهترین کشورهای دنیا با دریافت ویزا سفر کنند. اعتبار پاسپورت ترکیه در میان پاسپورت‌های دنیا بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود و همین موضوع سبب شده تا در کنار سرمایه‌گذاری در این کشور خارجیان برای کسب شهروندی نیز اقدام کنند.

تفاوت شهروندی و اقامت در ترکیه

شهروند کشور ترکیه بودن با داشتن اقامت این کشور تفاوت زیادی از نظر شرایط زندگی ندارد. در بسیاری از موارد مانند حمل و نقل و بیمه‌های درمانی امکانات یکسانی برای افراد مقیم کشور ترکیه و شهروندان این کشور در نظر گرفته شده است. از آنجایی که افراد زیادی در کشور ترکیه توانستند در سال‌های گذشته از روش‌های مختلفی نسبت به دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند، دولت ترکیه در سال جدید شرایطی را به وجود آورده تا افراد خارجی مقیم در صورت اینکه خواستار زندگی در این کشور هستند، اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کنند.\

بیشتر بخوانید: گزارش اکسپرتیز در ترکیه چیست؟

تفاوت هزینه دریافت شهروندی و هزینه اقامت در ترکیه

هزینه شهروندی به مراتب بالاتر از هزینه دریافت اقامت این کشور است. برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری و اخذ پاسپورت کشور ترکیه را داشته باشند، روش‌های سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد که سریعترین آنها خرید ملک در ترکیه به حساب می‌آید. برای اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک می‌بایست با هزینه ۴۰۰ هزار دلاری اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور کنید.

این روش به نسبت روش‌های مرسوم دیگر که شامل سرمایه‌گذاری در بانک و ثبت شرکت در کشور ترکیه می‌شود بسیار پرطرفدارتر بوده و همینطور شامل مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاران است. به طور مثال یکی از مزیت‌های اصلی که در صورت خرید خانه در ترکیه می‌توانید از آن بهره ببرید دریافت اقامت و شهروندی به صورت موازی برای خانواده که شامل همسر و فرزند زیر ۱۸ سال می‌شود در صورت داشتن تمکن کافی برآورده می‌شود.

اما هزینه دریافت اقامت دائم کشور ترکیه با خرید ملک در شهرهای بزرگ این کشور ۷۵ و در شهرهای کوچک آن به مقدار ۵۰ هزار دلار به صورت حداقلی است. به طور مثال با خرید ملک در شهر استانبول با سرمایه بالاتر از ۷۵ هزار دلار موفق به دریافت اقامت دائم ترکیه می‌شوید.

این نوع اقامت که از نوع اقامت‌های ملکی سریعترین راه مهاجرت به ترکیه به حساب می‌آید نیز شرایط خاصی دارد که پس از به پایان رساندن شرایط می‌توان به صورت دائمی در این کشور ساکن شد اما تفاوت اصلی این نوع سرمایه‌گذاری با خرید شهروندی ترکیه، عدم دریافت پاسپورت کشور ترکیه است و در بسیاری از موارد دیگر تفاوت خاصی بین اقامت دائم با و شهروندی کشور ترکیه لحاظ نمی‌شود.

مزایا و معایب اقامت دائم ترکیه در مقابل شهروندی ترکیه

هر کدام روش های مهاجرت به ترکیه که در این مقاله مورد بحث است دارای مزایا و معایبی هستند که در این قسمت به آن ها می پردازیم:

مزایای دریافت اقامت دائم کشور ترکیه

اگر شخصی با سرمایه بیش از ۷۵ هزار دلار اقدام به سرمایه‌گذاری در شهر استانبول کند پس از دریافت اقامت ملکی می‌تواند به صورت دائمی در این کشور سکونت گزیند. برخی از مزایای داشتن اقامت دائمی در ترکیه شامل اجازه کار و بازار کار خوب به نسبت موقعیت جغرافیایی و دسترسی به بازارهای جهانی، هزینه به نسبت پایین‌تر از اروپا در زمینه‌های درمانی و تحصیلی در بسیاری از موارد و تحصیل رایگان مقاطع ابتدایی برای فرزندان، امکانات رفاهی به نسبت عالی این کشور را می‌توان در نظر گرفت.

یکی دیگر از مزیت‌های دیگر داشتن اقامت دائم این کشور توانایی تبدیل آن بعد از مدت زمان نامحدود به شهروندی است. دولت ترکیه قانونی مبنی بر ممانعت خرید و فروش برای سرمایه‌گذاران تصویب نکرده و همین موضوع باعث می‌شود تا میزان دارایی فرد در صورت افزایش پیدا کردن توانایی دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور را نیز برای وی ایجاد کند.

در ادامه مزایای دیگر اقامت دائم ترکیه را قرار می‌دهیم:

  • امکان افتتاح حساب بانکی در ترکیه
  • امکان دریافت وام بانکی
  • امکان خرید اقساطی ملک
  • امکان کار با اخذ مجوز کار
  • امکان تبدیل و دریافت گواهینامه رانندگی

معایب دریافت اقامت دائم کشور ترکیه

اصلی‌ترین عیب اقامت دائم در ترکیه نداشتن امکان برای دریافت پاسپورت و شهروندی این کشور است. اما از دیگر معایبی که می‌توان به آن اشاره داشت عدم امکان خروج از خاک کشور ترکیه به مدت بیشتر از ۶ ماه در سال بوده و همینطور تمدید سال به سال این نوع اقامت که در ابتدا به صورت موقت به خریداران ارائه می‌شود و پس از مدت زمان مشخصی به اقامت دائم تبدیل می‌شود.

مزایای دریافت شهروندی ترکیه

کلیه مزایایی که در مورد اقامت دائم کشور ترکیه بیان کردیم جزء مزیت‌های شهروندی این کشور نیز به حساب می‌آیند.  ولی اصلی ترین مزیت شهروندی ترکیه در این روش با دریافت پاسپورت این کشور می‌توان به ۱۱۴ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا و همینطور به بهترین کشورهای دنیا با شرایط خوبی نسبت به دریافت ویزا سفر کرد.

زندگی، کار، تحصیل رایگان در بسیاری از مقاطع و همینطور درمان رایگان از دیگر مزایای این نوع روش به حساب می‌آیند. زندگی در یکی از بهترین کشورهای دنیا و همینطور انتقال شهروندی به نسل‌های آینده که از جمله مزیت‌های داشتن شهروندی ترکیه به حساب می‌آیند.

معایب داشتن شهروندی ترکیه

لزوم پرداخت مالیات دولت در زمان دریافت شهروندی یکی از معایب شهروندی این کشور به حساب می‌آید. محدودیت پاسپورت ترکیه برای ورود به کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و حوزه شنگن یکی دیگر از مشکلات در کنار اعطای تابعیت تنها به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را می‌توان از عیب‌های سرمایه‌گذاری با هزینه بالا در کشور ترکیه در نظر گرفت.

اما یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌ها در دریافت شهروندی از طریق خرید ملک در ترکیه با اقامت دائم این کشور در پرداخت مالیات به دولت در زمان سرمایه‌گذاری با بیش از ۴۰۰ هزار دلار و همینطور امکان اجاره دادن ملک به مدت ۳ سال است که برای شخص سرمایه‌گذار فراهم نیست.

نتیجه‌گیری

در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را داشته باشید طبق بودجه مورد نظر می‌توانید نسبت خرید و فروش ملک بدون هیچگونه محدودیتی اقدام کنید اما موضوع اصلی عدم وجود تفاوت‌های زیاد بین اقامت دائم و شهروندی این کشور است که مهاجرت را برای افرادی که بودجه کمی را برای مهاجرت در اختیار دارند، راحت می‌کند. دریافت اقامت دائم این کشور به منزله دریافت شهروندی نیست اما تفاوت نداشتن پاسپورت ترکیه، موضوعی است که برای بسیاری مهم در نظر گرفته نمی‌شود.

در این شرایط اگر قصد خرید ملک را داشته باشید، انتخاب یک ملک مناسب اصلی‌ترین مانع پیش و روی شماست که باید در هنگام خرید ملک به آن توجه داشته باشید و برای این موضوع می‌توانید از یک وکیل کارکشته و با تجربه در زمینه املاک و مستغلات ترکیه کمک بگیرید.

اما به طور کلی دریافت حق شهروندی ترکیه به شما پاسپورت ممتاز این کشور را اعطاء می‌کند که شما نه تنها در مورد اجازه اقامت مشکلی نخواهید داشت بلکه از تمام مزایای شهروندی ترکیه و مزایای آن بهره کامل را خواهید برد.

در این مقاله به موضوع فرق اقامت دائم و شهروندی ترکیه پرداختیم. شرکت ملک‌اینوست با همراهی متخصصان با تجربه در زمینه مهاجرت به ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان است. برای تماس با ما ایــنــجا کلیک کنید.

مقالات بیشتر

امکان دریافت پاسپورت ترکیه برای اعضای خانواده با خرید ملک

June 10, 2023

امکان دریافت پاسپورت ترکیه برای اعضای خانواده با خرید ملک

همه‌چیز در مورد فراهم بودن شرایط دریافت پاسپورت ترکیه برای اعضای خانواده شخص سرمایه‌گذار در هنگام خرید ملک در ترکیه + مراحل و مزایای شهروندی و زمان لازم برای صدور پاسپورت برای اعضای خانواده

بیشتر بخوانید
گزارش اکسپرتیز در ترکیه

June 10, 2023

گزارش اکسپرتیز در ترکیه چیست؟ ارزش‌گذاری ملک در ترکیه

قیمت و ارزش یک ملک در هنگام سرمایه‌گذاری در ترکیه به چه شکل صورت می‌گیرد؟ گزارش اکسپرتیز در ترکیه چیست؟ تهیه گزارش اکسپرتیز چگونه و توسط چه کسی انجام می‌شود؟ از اطلاعات درج شده تا انتقال سند

بیشتر بخوانید
لیست کشورهای بدون ویزا برای پاسپورت ترکیه

June 11, 2023

لیست کشورهای بدون ویزا برای پاسپورت ترکیه در زمان سفر

با پاسپورت کشور ترکیه بدون نیاز به ویزا به چند کشور دنیا می‌توان سفر کرد؟ اعتبار پاسپورت ترکیه در میان پاسپورت کشورهای دیگر دنیا چقدر است + مجوز الکترونیکی سفر و تاثیر عضویت در اتحادیه اروپا

بیشتر بخوانید