گزارش اکسپرتیز در ترکیه چیست؟ ارزش‌گذاری ملک در ترکیه

دسته‌بندی:

سرمایه‌گذاری

June 10, 2023

گزارش اکسپرتیز در ترکیه

گزارش اکسپرتیز در ترکیه شامل اطلاعات مربوط به ملک مورد نظر برای خرید است که توسط یکی از ماموران دولت از سازمان شهرداری تهیه شده و تمامی مشخصات ملک مانند موقعیت منطقه، متراژ دقیق و امکانات مربوط به خانه در آن درج شده است. ضمن اینکه ارزش ملک توسط مامور شهرداری در آن ثبت شده و به دولت تحویل داده می‌شود. این مدرک برای خرید ملک و دریافت شهروندی ملکی ترکیه الزامی بوده و می‌بایست به اداره کل ثبت زمین، دفتر تاپو برای انتقال سند ارائه شود.

فرآیند تهیه گزارش اکسپرتیز ملک در ترکیه

۱- بازدید از پروژه توسط مامور اکسپرتیز

مرحله اول تهیه گزارش اکسپرتیز شامل بازدید از پروژه می‌شود که توسط مامور شهرداری که از سمت دولت انتخاب شده، صورت می‌پذیرد. بازدید از ملک پس از تایید قیمت حدودی انجام می‌شود که فروشنده به خریدار داده است و در صورت توافق ایجاد شده بین این دو شخص، فرآیند خرید ملک زیر نظر دولت و توسط مامور شهرداری شروع شده و با تعیین ارزش ملک توسط این شخص زیر نظر دولت ادامه پیدا می‌کند.

۲- قرارداد فروش و پرداخت بیانه

این قرارداد پس از تعیین ارزش ملک بین فروشنده و خریدار نوشته شده که شبیه آن را در کشور ایران، قولنامه نام دارد. اعتبار این قرارداد بین دو شخص و البته زیر نظر دولت صورت می‌پذیرد و پس از عقد این قرارداد میزان هزینه کمی به شخص فروشنده پرداخت می‌شود تا دیگر مراحل قانونی خرید خانه در کشور ترکیه ادامه پیدا کند.

۳- دریافت گزارش اکسپرتیز ملک ترکیه

مسئول دولت که برای بازدید از پروژه فرستاده می‌شود پس از بازدید نسبت به آماده کردن گزارش اکسپرتیز اقدامات لازم را به عمل آورده و این گزارش را به صورت رسمی به فروشنده و خریدار ارائه می‌دهد. در این گزارش همه اطلاعات مربوط به ملک مورد نظر به همراه قیمت تعیین شده آن ثبت شده که به طور دقیق قابل بررسی و مشاهده است.

۴- انتقال سند و پرداخت مبلغ کل

پس از دریافت گزارش مامور دولت در ترکیه با تایید اطلاعات و قیمت توسط فروشنده و خریدار، این اشخاص می‌توانند برای فرآیند انتقال سند آمادگی خود را به مامور دولت اعلام کنند تا فرآیند انتقال هزینه ملک از طریق بانک‌های ترکیه صورت پذیرد و سند خانه در ترکیه در دفاتر اسناد رسمی یا نوتر به نام شخص خریدار انتقال داده شود. این فرآیند در مدت زمان کم و معمولا یک‌روزه انجام می‌پذیرد.

اطلاعات گزارش اکسپرتیز ملک در ترکیه

برای خریداران خارجی که قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشند، دریافت گزارش اکسپرتیز از طرف دولت از ملزومات به پایان رساندن پروسه خرید خانه در این کشور به حساب می‌آید. این گزارش نامه شامل اطلاعات و مشخصات ملک از قبیل قیمت منطقه‌ای ملک، متراژ دقیق، وضعیت ملک، اسکان و ارزش‌گذاری ملک است.

بیشتر بخوانید: تعیین ارزش ملک خریداری شده برای دریافت پاسپورت ترکیه

یکی از مسائلی که باید در مورد خرید ملک در ترکیه در نظر بگیرید، مسئله فرار صاحبان ملک از مالیات است که در برخی از موارد مشاهده شده افراد قصد دارند تا مبلغ ملک را از مبلغ واقعی آن کمتر اعلام کنند تا مالیات کمتری بابت فروش آن به دولت دهند. راه حل این موضوع نیز ارائه نامه گزارش اکسپرتیز بوده که به صورت دقیق تحت نظر دولت و پیگیری شخص خریدار به درستی انجام شود. گزارش اکسپرتیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • اطلاعات سند ملک
  • موقعیت مکانی بر روی نقشه
  • عکس‌های واقعی ملک
  • قیمت ملک‌های مشابه
  • مورد معامله پیشبینی قیمت ملک
  • گزارش ارزیابی ملک با توجه به خواسته‌های شما و ویژگی‌های ملک، شرایط متفاوتی را در برمی‌گیرد.
  • بررسی وضعیت مالیات ملک و بدهی‌های انجام شده

هزینه گزارش اکسپرتیز پس از ارزیابی ملک در ترکیه

هزینه دریافت گزارش اکسپرتیز بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر در نظر گرفته می‌شود که خریداران این هزینه را به طور مستقیم به سازمان ثبت زمین و ارزیابی ملک ارائه پرداخت می‌کنند. این فرآیند قبل از نقل و انتقال سند ملک صورت می‌پذیرد و گزارش اکسپرتیز شامل ارزش ملک نیز می‌شود که در اختیار داشتن آن قبل از فرآیند انتقال سند خانه، اجباری است.

زمان لازم برای تهیه گزارش اکسپرتیز در ترکیه

این گزارش ارزیابی در ۲۰ الی ۳۰ صفحه تنظیم می‌شود و زمان تکمیل آن نهایتا ۳ روز بوده و داشتن آن بعد از سال ۲۰۱۹ در کشور ترکیه اجباری در نظر گرفته شده است. این گزارش توسط دو ارگان دولتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ یکی از آنها از موسسه‌های معتبر ارزیابی مورد تایید دولت و دیگری از طرف شهرداری بوده که اطلاعات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی و شهرداری و نقشه خانه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کارشناس‌ها از املاک بازدید می‌کنند تا ملک خریداری شده بدون مشکل و تمیز بوده باشد و همینطور قیمت خانه رجیستری شده در نظر گرفته شود. اعتبار گزارش اکسپرتیز ۳ ماه است و پس از این مدت اعتبار این مدرک از بین می‌رود.

مزیت قانون تهیه گزارش اکسپرتیز

دولت ترکیه همواره بر امور خرید و فروش ملک در ترکیه نظارت داشته و امنیت خرید ملک را بسیار بالا برده است. متخصصین ارزیابی هر دو موسسه بجای تکیه بر قیمت‌های اعلام شده، ارزش واقعی قیمت ملک را بر اساس امکانات و موقعیت ملک در نظر می‌گیرند. پیش از تصویب قانون گزارش اکسپرتیز فروشندگان قیمت‌های خلاف عرف جامعه را بر روی ملک خود قرار می‌دادند تا هزینه‌های نقل و انتقالات و مالیات دولت را پرداخت نکنند.

املاکی که برای خرید آنها نیاز به گزارش اکسپرتیز وجود دارد شامل هتل، زمین، ویلا، مراکز تجاری و مسکونی، سرمایه‌گذاری صنعتی، کشاورزی، توسعه خانه و مسکن، کشتی، اسکله، ساحل، قایق، برند تجاری و حتی شرکت بوده و به طوری کلی خرید هرگونه ملک در ترکیه از این بستر صورت می‌گیرد.

مقالات بیشتر

امکان دریافت پاسپورت ترکیه برای اعضای خانواده با خرید ملک

June 10, 2023

امکان دریافت پاسپورت ترکیه برای اعضای خانواده با خرید ملک

همه‌چیز در مورد فراهم بودن شرایط دریافت پاسپورت ترکیه برای اعضای خانواده شخص سرمایه‌گذار در هنگام خرید ملک در ترکیه + مراحل و مزایای شهروندی و زمان لازم برای صدور پاسپورت برای اعضای خانواده

بیشتر بخوانید
تفاوت اقامت دائم و شهروندی ترکیه

June 10, 2023

تفاوت اقامت دائم و شهروندی ترکیه (از هزینه، مزایا و معایب تا پاسپورت)

تفاوت اصلی اخذ اقامت ترکیه و شهروندی ترکیه در چیست؟ مزایا و معایب اقامت در مقابل داشتن شهروندی کشور ترکیه به چه صورت در نظر گرفته شده؟ مقایسه هزینه‌های متفاوت دریافت پاسپورت ترکیه و اقامت آن

بیشتر بخوانید
لیست کشورهای بدون ویزا برای پاسپورت ترکیه

June 11, 2023

لیست کشورهای بدون ویزا برای پاسپورت ترکیه در زمان سفر

با پاسپورت کشور ترکیه بدون نیاز به ویزا به چند کشور دنیا می‌توان سفر کرد؟ اعتبار پاسپورت ترکیه در میان پاسپورت کشورهای دیگر دنیا چقدر است + مجوز الکترونیکی سفر و تاثیر عضویت در اتحادیه اروپا

بیشتر بخوانید