افزایش قیمت شهروندی از 250 به 400 هزار دلار

دسته‌بندی:

اخبار

April 11, 2023

افزایش قیمت شهروندی ترکیه

ایرانیان در سال ۲۰۲۱ با خرید بیش از ۱۰ هزار ملک در ترکیه در صدر فهرست خریداران خارجی خانه در این کشور قرار گرفتند. عراقی‌ها و روسی‌ها، به ترتیب دومین و سومین رتبه را در مورد خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۲۰۲۲ نیز افزایش قیمت شهروندی ترکیه به تصویب دولت رسید که در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بسیاری از کسانی که در کشور ترکیه زندگی می‌کنند؛ در سال ۲۰۲۲ از خبر جدیدی که نسبت به افزایش حق شهروندی از طریق خرید ملک در این کشور اعلام شد، آگاه بودند. ترکیه همواره از سال‌های قبل تصمیم بر این داشت که این قانون را اجرا کند و از دلایل اصلی آن می‌توان به نارضایتی مردم این کشور نسبت به پایین بودن قیمت شهروندی کشورشان اشاره داشت.

دولت ترکیه از سال ۲۰۱۷ تصمیم بر این داشت تا این قانون را به تصویب برساند اما بالاخره بعد از گذشت مدت زمانی ۳ ساله، در تاریخ 2022/06/13 مصادف با ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ این قانون را به تصویب رساند. این قانون مختص به خرید ملک در ترکیه است که با هزینه ۱۵۰ هزار دلار شهروندی ترکیه به شخص سرمایه‌گذار تعلق می‌گرفت. اما از سال ۲۰۲۲ برای دریافت شهروندی در کشور ترکیه از طریق خرید خانه می‌بایست ۴۰۰ هزار دلار هزینه کنید.

افزایش حق شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

دولت ترکیه به منظور ایجاد بستری بهتر برای سرمایه‌گذاران در این کشور از سال ۲۰۱۳ تغییرات زیادی در قوانین شهروندی خود به وجود آورد. همچنین راه‌های گرفتن اقامت ترکیه طی سال‌های گذشته بیان از صحت این مطلب داشته است. خرید ملک در ترکیه و اخذ شهروندی از این طریق ابتدا در سال ۲۰۱۸ از قیمت 1 میلیون دلار به 250 هزار دلار تغییر یافت. (یعنی ۷۵٪ بیشتر از مقدار هزینه حال و حاضر این نوع روش دریافت پاسپورت ترکیه)

در سال ۲۰۲۲ با به تصویب رسیدن این قانون در مورد سرمایه‌گذاری ملکی در این کشور، افرادی که با بودجه بالاتر از 400 هزار دلار تصمیم به خرید خانه اعم از آپارتمان، سیته، ویلا، پنت‌هاوس و غیره بگیرند، می‌توانند برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنند و اقامت دائم این کشور را بدست آورند. رئیس جمهور حاضر ترکیه (رجب طیب اردوغان) در تاریخ 2018/09/18 در بند 106 ماده 42 قانون تابعیت به شماره (590) آن را تایید کرده است. البته تنها برای تبعه سوریه، دریافت شهروندی به مقدار 500 هزار دلار امکان‌پذیر می‌شود.

صحت قوانین شهروندی

در ترکیه قوانینی که به تصویب دولت می‌رسند بعد از مدتی در روزنامه‌های این کشور چاپ و زمانی که این خبرها در روزنامه‌های این کشور ثبت شود؛ یعنی اعتبار این خبر قطعی و ۱۰۰٪ شده است.

دولت ترکیه از گذشته، مُشوقِ سرمایه‌گذارانی بوده که در این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مزایای شهروندی ترکیه از جمله مواردی هستند که اثبات این موضوع را می‌رسانند.

مراحل دریافت شهروندی از طریق خرید ملک

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید؛ اقدام انفرادی برای اخذ شهروندی ترکیه، پیچیدگی‌های زیادی را در مسیر خود به همراه دارد و ممکن است شما را به نتیجه نرساند. به همین دلیل باید از شرکت‌های معتبر و فعال در این زمینه کمک بگیرید.

از معایب خرید ملک در ترکیه و اخذ شهروندی از این طریق می‌توان به امکان فروش خانه خریداری شده، اشاره داشت. بعد از خرید ملک به ارزش بالاتر از 400 هزار دلار، به مدت ۳ سال نمی‌توانید ملک خریداری شده را به فروش برسانید. البته از مزیت‌های شهروندی؛ اجاره دادن خانه خودتان در این مدت است که مشکلی در این امر به وجود نمی‌آورد.

اگر بخواهیم نگاهی به آمار خرید ملک در ترکیه بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که این کشور خصوصا در شهر استانبول با افزایش درخواست مردم مواجه شده. گردشگری و توریستی بودن این کشور نیز تاثیر بسیار زیادی در این زمینه گذاشته. میزان اجاره خانه در ترکیه به قدری بالاست که معمولا خانه‌های مناسب برای اجاره ظرف مدت ۲ تا ۳ روز اجاره می‌روند.

برای بسیاری سوال است که آیا این میزان بودجه برای شهروندی ترکیه قابل قبول است؟ برای بسیاری از ایرانیان که تصمیم به زندگی در ترکیه می‌گیرند، این میزان سرمایه مورد تایید نیست و با روش‌های مختلف اقامتی در این کشور ساکن می‌شوند. اما به پیچیده‌تر شدن شرایط اقامت‌های ترکیه وظیفه وکلا در این کشور سخت‌تر از قبل در نظر گرفته شده و برای آگاهی پیدا کردن از شرایط سرمایه‌گذاری نیاز به اطلاعات شخصی‌سازی شده سرمایه‌گذار و همینطور آگاهی از شرایط وی به وجود می‌آید.

آمار سرمایه‌گذاری در ترکیه در سال ۲۰۲۳ در زمینه ملک

در سال ۲۰۲۳ آمار جدیدی نسبت به خرید ملک در ترکیه و دریافت شهروندی این کشور اعلام شده که نام کشور ایران نیز در آنها به چشم می‌خورد. ایرانیان در سال جدید با خرید بیش از ۵۰۰ خانه در کشور ترکیه، دومین کشور در بین کشورهای سرمایه‌گذار در این کشور هستند. در حال حاضر به ترتیب روسیه، ایران و عراق بیشترین میزان سرمایه را در زمینه املاک و مستغلات ترکیه داشته‌اند.

در این مقاله به موضوع افزایش قیمت شهروندی ترکیه در سال ۲۰۲۲ پرداختیم. شرکت ملک‌اینوست با همراهی متخصصان با تجربه در زمینه مهاجرت به ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان است. برای تماس با ما ایــنــجا کلیک کنید.

مقالات بیشتر

زلزله قهرمان‌مرعش ترکیه

February 13, 2023

جدیدترین خبرها در مورد زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه

تازه‌ترین آمار تلفات و جان‌باختگان زمین لرزه بزرگ جنوب شرقی ترکیه (شهر قهرمان‌مرعش)، خسارات وارد شده و اعلام آمادگی ۷۰ کشور دنیا برای کمک به زلزله‌زدگان + ویدیو باز شدن زمین در محل گسل زلزله

بیشتر بخوانید
زلزله ترکیه

April 30, 2023

زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و خسارات فاجعه‌بار

لرزش گسل آناتومی بر اثر تغییر پوسته زمین و آزاد شدن انرژی در شهر مرعش قهرمان، خسارت جبران‌ناپذیری را برای کشور ترکیه و همینطور بخشی از سوریه در پی داشت. اطلاعاتی در مورد زلزله تا به امروز

بیشتر بخوانید
اوزجان دنیز و سمر دادگر

April 30, 2023

ازدواج اوزجان دنیز (هنرمند تُرک) و سمر دادگر

همه چیز در مورد ازدواج اوزجان دنیز و سمر دادگر؛ از تاریخ ازدواج + عکس‌ها، ماه عسل دوبی + بیوگرافی هر دو فرد تا فاصله سنی زیاد و مخالفت‌های مادر اوزجان با این ازدواج و مصمم بودن اوزجان دنیز

بیشتر بخوانید