خیابان استقلال (قلب تپنده و خلاصه شهر استانبول)

دسته‌بندی:

سفر

May 15, 2023

خیابان استقلال

اگر تا به حال موفق شدید که سفر به ترکیه داشته باشید محال است که به بازدید خیابان استقلال نرفته باشید. این خیابان همواره نمادی از شهر استانبول به حساب می‌آید و به گفته برخی کل شهر استانبول در این خیابان خلاصه می‌شود. خیابان استقلال یکی از بزرگترین مراکز خرید استانبول شمرده شده و در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم.


خیابان استقلال

خیابان معروفی که در محله بیوغلو شهر استانبول در مجاورت میدان تکسیم قرار دارد؛ خیابان استقلال است. طول این خیابان به سه کیلومتر می‌رسد و مملو از مغازه‌های کوچک و بزرگ، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف، بوتیک و فروشگاه‌های تجاری است. خیابان استقلال در استانبول در روزهای آخر هفته میزبان بیش از سه میلیون نفر بازدیدکننده می‌شود و در هر ساعت از شبانه‌روز جمعیتی در آن حضور خواهند داشت.

اگر با تور استانبول به گشت و گذار در این شهر مشغول هستید حتما یک روز را به بازدید از این خیابان اختصاص دهید. در خیابان استقلال استانبول انواع بوتیک، فروشگاه موسیقی، کتاب‌فروشی، گالری هنری، سینما، تئاتر، کافه، بار، کلاب، شیرینی‌فروشی، شکلات‌فروشی و برخی از معروف‌ترین رستوران‌های استانبول وجود دارد. شب‌ها در حالی که در این خیابان قدم می‌زنید، شاهد نواختن موسیقی زنده توسط هنرمندان خیابانی خواهید شد که به جذابیت آن اضافه می‌کند.

بهترین رستوران‌های خیابان استقلال استانبول

رستوران‌ها و کافه‌های خیابان استقلال در استانبول را نمی‌توان نادیده گرفت. بعد از گذشت از سومین رستوران بدون شک در چهارمین مورد تصمیم به صرف غذا می‌گیرید. برخی از بهترین کافه‌ها و رستوران‌های استانبول در خیابان استقلال قرار گرفته‌اند. در ادامه لیستی از آنها را برای شما قرار می‌دهیم.

رستوران‌های خیابان استقلال

  • رستوران استانبول ۱۹۴۲ | 1942 Istanbul (رستوران گران با غذاهای اروپایی)
  • رستوران فیچین | FIccIn (رستوران معمولی با غذاهای ترکی و اروپایی)
  • رستوران مزه درخت لیمو | Meze By Lemon Tree (رستوران اقتصادی)
  • مدینتلیار سفرسی | Hatay Medeniyetler Sofrasi (غذای سنتی)
  • پیتزا پرا | Pizzeria Pera (فست فود)
  • رستوران ۳۶۰ استانبول | 360 Istanbul (رستوران لوکس)
  • رستوران لب دریا | Leb-I Derya (غذای سنتی)
  • رستوران الئوس | Fish Restaurant Eleos (غذای دریایی)

بیشتر بخوانید: غذاهای ترکیه

کافه‌های خیابان استقلال

  • کافه رستوران کافکا نارگیل | Kafeka Nargile Cafe Restaurant
  • کافه مادو | Mado
  • کافه اربن | Urban Cafe
  • کافه مانداباتماز | Mandabatmaz
  • کافه اسمر | Esmer Cafe

خرید از خیابان استقلال

سفر به ترکیه و استانبول بدون خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید این شهر، جذابیتی ندارد. برای بسیاری از علاقه‌مندان به خرید؛ خیابان استقلال را می‌توان یک گزینه عالی در نظر گرفت. برندهای معروفی مانند زارا (Zara), اچ‌اَنداِم (H&M), ورساچی (Versace), کوتون (COTON) و آدیداس (adidas) در این خیابان فعالیت می‌کنند. از دیگر فروشگاه‌های برند معروف می‌توان به نمایندگی نایک در خیابان استقلال استانبول (Nike) اشاره داشت.

همچنین تولیدات داخلی کشور ترکیه در زمینه محصولات محلی مانند تولیدات زنان روستایی را نیز در خیابان استقلال استانبول خواهید یافت. به طول کلی این خیابان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغات کشور ترکیه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: مد و فشن در ترکیه


تاریخچه خیابان استقلال

پس از جنگ استقلال ترکیه در سال ۱۹۲۳ در حوالی سال‌های ۱۹۷۰ خیابان استقلال به محلی غیر امن و ناخوشایند تبدیل شده بود و به همین دلیل شورای محلی استانبول در حوالی سال‌های ۱۹۹۰ تصمیم گرفتند تا به این محل سر و سامانی دهند. در آن زمان با هزینه میلیون‌ها دلار خیابان استقلال در استانبول به شکل امروزی درآمد و به یکی از تاثیرگذارترین مراکز در شهر تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: تاریخ ترکیه

برخی از ساختمان‌های ساخته شده در اطراف این خیابان به معماری‌های دوره عثمانی در قرون ۱۹ و ۲۰ برمی‌گردد. افراد برجسته زیادی نیز مانند روشنفکران، هنرمندان و مقامات دولتی همواره در این خیابان مشاهده می‌شوند. برخی از مکان‌های تاریخی معروف که در خیابان استقلال بنا نهاده شدند را نیز در ادامه معرفی خواهیم کرد:

دومین ایستگاه متروی قدیمی جهان

در انتهای خیابان استقلال؛ در منطقه قدیمی کاراکوی (گالاتا)، دومین ایستگاه متروی قدیمی جهان که به آن "Tünel" نیز می‌گویند؛ قرار گرفته است. این ایستگاه در سال 1875، آغاز به کار کرده و وسیله‌های نقلیه به نام "تراموا" که متروی‌های ریلی قدیمی ترکیه بوده‌اند نیز از آنها برگرفته شده‌اند. ضمن اینکه در نزدیکی تونل؛ یکی از بهترین مراکز آموزشی ترکیه، دبیرستان آلمانی استانبول به نام "Özel Alman Lisesi" واقع شده.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل در ترکیه


قدیمی‌ترین دبیرستان ترکیه

Galata Sarayı Enderun-u Hümayunu یا Galatasaray Lisesi به معنی مدرسه سلطنتی کاخ گالا؛ قدیمی‌ترین دبیرستان ترکیه است که در میدان گالاتا سرای، در وسط خیابان استقلال استانبول واقع شده است.

پاساژ چیچک

یکی از مکان‌های تاریخی ترکیه که در این خیابان قرار گرفته؛ پاساژ چیچک یا به زبان ترکی "Çiçek Pasajı" است که همواره شامل رستوران‌ها و مغازه‌های کوچک و بزرگ می‌شود. این پاساژ در سال ۱۸۷۶ ساخته شده و از یک سمت به خیابان استقلال و از سمت دیگر به کوچه مشهور تئاتر راه پیدا می‌کند.

معماری ساختمان‌های خیابان استقلال

اکثر ساختمان‌هایی که در این خیابان ساخته شده‌اند قدمت تاریخی دارند و از معماری به سبک‌های نئوکلاسیک (Neo-Classical) که برگرفته از معماری فرانسه بوده، تشکیل شده‌اند. از دیگر معماری‌هایی که در ساختمان‌های خیابان استقلال استانبول مشاهده می‌کنید می‌توان به نئو گوتیک (Neo-Gothic)، احیای رنسانس (Renaissance Revival)، هنرهای زیبا (Beaux-Arts)، هنر نو (Art Nouveau) و نخستین معماری ملی ترکی (First Turkish National Architecture styles) اشاره داشت.

همچنین معماری برخی از ساختمان‌ها به سال‌های اولیه جمهوری ترکیه برمی‌گردد که در سبک آرت دکو (Art Deco) بوده. نمونه‌هایی از معماری مدرن نیز از محله باستانی ژنوایی واقع در حوالی برج گالاتا تا میدان تقسیم (Taksim) ساخته شده است.

مجسمه استقلال و گالری‌های هنری

مجسمه استقلال در سال ۱۹۲۸ بازتابی از جنگ استقلال ترکیه است که در میدان تکسیم بنا شده است. گالری‌های هنری دیگری مانند نو (Nev)، سالت بیوغلو (Salt Beyoğlu)، پای (Pi) و ... نیز در این خیابان قرار دارند. اما در خیابان‌های پشتی این خیابان؛ نمایشگاه‌های کوچک‌تری مانند آپارتمان میسیر و همینطور موزه پرا واقع شده که آثار معروفی از هنرماندان تُرک مثل مربی لاک‌پشت و عثمان بی‌حمدی در آن قرار گرفته‌اند.


کلیسا و مسجدهای خیابان استقلال

به کسانی که به مذهب علاقه داشته باشند یا گردشگرانی که برای آشنایی و درک تاریخ و فرهنگ ترکیه به این کشور سفر می‌کنند، بازدید از اماکن مذهبی را پیشنهاد می‌کنیم. ترکیه کشوری مسلمان‌نشین است اما از معروف‌ترین کلیساهایی که در این کشور وجود دارد، می‌توان به "کلیسای سنت آنتونی پادوا" اشاره کرد که برای عبادت مسیحیان در خیابان استقلال استانبول ساخته شده است.

دیگر مکان‌های مذهبی این خیابان؛ کلیسای ارمنی گریگوری، کلیسای کاتولیک رومی، کلیسای ارتدکس یونانی، خانه مولوی گالاتا (Galata Mevlevihanesi)، کنیسه یهودی، کلیسای یادبود کریمه، یک مسجد زیرزمینی و قدیمی‌ترین مسجد ترکیه هستند.

موزه رقص درویشان

موزه مولوی در گذشته مکان رقصیدن دراویش در استانبول بوده؛ لباس‌ها، آلات موسیقی و کتاب‌های درویشان در این موزه برای نمایش عموم قرار گرفته. همچنین در تالار جانبی این موزه؛ نمایش رقص درویشان و مراسم باستانی سماع برگزار می‌شود. این موزه برای بازدیدکنندگان درک عمیقی از فرقه تصوف اسلام و رومی را به نمایش می‌گذارد.

موزه پرا

این موزه توسط زن و شوهری به نام "سونا" و "اینان کراچ" ساخته شده و علاوه بر نقاشی‌های نفیسی که از قرن ۱۷ تا ۲۰ میلادی در آن قرار گرفته، اثر معروف "مربی لاک‌پشت" از هنرمندی مانند عثمان حمید بیگ در کنار کاشی‌ها و سرامیک‌های قدیمی در آن جای دارد. این موزه شامل ۳ طبقه می‌شود و در گذشته ساختمان قدیمی "هتل بریستون" بوده و بعد از خریدن آن توسط این دو شخص تبدیل به موزه شده است.

بیشتر بخوانید: هتل‌های استانبول


موزه مادام‌توسو استانبول

موزه Madame Tussauds İstanbul در فاصله ۸ دقیقه‌ای از میدان تکسیم و در بلوک ۵۶ خیابان استقلال واقع شده. این موزه شامل تندیس افراد برجسته در دنیا می‌شود، مانند مصطفی کمال آتاتورک، آردا توران، رجب طیب اردوغان، لیونل مسی، دیوید بکام، ماریا شاراپوآ، رافائل نادال، محمد علی کلی، آلبرت انیشتین، لئوناردو داوینچی، برد پیت، آنجلینا جولی و استیو جابز. موزه مادام‌توسو استانبول در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی در خیابان استقلال در منطقه بیوغلو بنا شده و گردشگران خارجی و داخلی زیادی سالانه از آن دیدن می‌کنند.

از دیگر افراد برجسته که مجسمه آنها در این موزه قرار گرفته، می‌توان به مولانا جلال الدین بلخی (عارف و شاعر ایرانی که توسط حاکم زمانه‌اش به قونیه یا همان ترکیه امروزی تبعید شده بود و در همان جا نیز درگذشت)؛ اشاره داشت.

هتل‌های نزدیک به خیابان استقلال

به دلیل جاذبه‌های گردشگری و دسترسی خوبی که این منطقه به دیگر نقاط شهر دارد؛ بسیاری تصمیم بر این می‌گیرند تا در نزدیکی میدان تکسیم و خیابان استقلال، به رزرو هتل و اقامت بپردازند. برخی از هتل‌های معروف این منطقه را برای شما در لیست زیر قرار می‌دهیم:

  • هتل نوبل ۲۲ (Noble22 Suites) – 4 ستاره
  • هتل پرا پالاس (Pera Palace Hotel) – 5 ستاره
  • هتل امیرا استانبول (Hotel Amira Istanbul) – 4 ستاره
  • هتل حمام خانه استانبول (Hammamhane) – 3 ستاره
  • هتل مارون تام تام استانبول (Maroon Tomtom) – 3 ستاره

بیشتر بخوانید: هتل‌های ترکیه


هنرهای خیابانی خیابان استقلال

اگر به بازدید از گالری‌ها و گشت و گذار در فروشگاه‌های تجاری علاقه‌ای ندارید؛ هنرهای خیابانی خیابان استقلال ممکن است برای شما جذاب باشد. تصاویر هک شده بر دیوارهای این خیابان، گرافیتی‌های روی قطارها و هنر استنسیل تنها در برخی از نقاط شهر استانبول مانند مناطق کادیکوی، شیشانه، قاضی‌کوی (کادیکوی امروزی)، مودا و خیابان استقلال است که اجرا می‌شود. اجرای زنده موسیقی به خصوص در ماه‌های تابستان فضای زنده و اتمسفری رومانتیک را برای این خیابان به وجود آورده.

عکاسی در این خیابان

برای کسانی که به عکاسی علاقه داشته باشند ساختمان‌های قدیمی این خیابان و نماهای مختلف از مکان‌های گردشگری و تفریحیِ خیابان استقلال در استانبول بهترین نماهای عکاسی در نظر گرفته می‌شود. عکاسی از نقاشی‌های دیواری و گرافیتی‌ها، گربه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، برج گالاتا، عتیقه‌فروشی‌ها، مغازه‌های محلی و فروشگاه‌های برند، همه و همه می‌تواند به عنوان یادبودی از کشور ترکیه در اختیار شما بماند.

ضمن اینکه عکاس‌های حرفه‌ای زیادی در این خیابان حضور دارند که با در نظر گرفتن بهترین منظره یا ساختمان، می‌توانند عکسی به یاد ماندنی از شما ثبت کنند. از خیابان‌های جانبی معروف در خیابان استقلال؛ خیابان فرانسوی است که برای بسیاری از گردشگران از مکان‌های برجسته و محبوب در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اقامت توریستی ترکیه

خیابان فرانسوی

هر کوچه و خیابانی که خیابان استقلال به آن منتهی می‌شود؛ جذابیت‌های خاص خود را دارد. اما یکی از معروف‌ترین خیابان‌های فرعی؛ خیابان فرانسوی است. مغازه‌های رنگارنگ و دیوارهای قرمز، بنفش و صورتی، دکورهای فرانسوی خاص؛ این محیط را برای داشتن یک عکس یادگاری بسیار تماشایی کرده است. دسترسی به خیابان فرانسوی، از خیابان ینی‌چارشی امکان‌پذیر است؛ البته در ابتدا باید از ایستگاه تراموای گالاتاسارای وارد این خیابان شده و به اندازه ۳۰۰ متر پیاده‌روی داشته باشید تا به این خیابان جذاب برسید.


در این مقاله به معرفی خیابان استقلال در ترکیه پرداختیم. شرکت ملک‌اینوست با همراهی متخصصان با تجربه در زمینه مهاجرت به ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان است. برای تماس با ما ایــنــجا کلیک کنید.

مقالات بیشتر

مکان‌های دیدنی استانبول در شب

August 4, 2023

مکان‌های دیدنی استانبول در شب (تفریحات شبانه که نباید از دست داد!)

معرفی مکان‌های دیدنی استانبول در شب که مخصوص شب‌گردی هاست + معرفی تفریحات شبانه‌ای که در زمان مسافرت به این شهر نباید از دست داد مانند کلاب و دیسکوها، مراکز خرید و رستوران‌ها، سواحل، پارک‌ها

بیشتر بخوانید
محله های بدنام استانبول

July 17, 2023

محله‌های بدنام استانبول! (معرفی 8 منطقه نا امن استانبول)

معرفی 8 محله بدنام استانبول که دزدی و جنایات در این مناطق معروف زیاد بوده و آمار بالایی در زمینه عوامل غیرقانونی مانند پناهندگی غیرقانونی، مواد مخدر و... دارند +نکات امنیتی برای تردد در آنها

بیشتر بخوانید
هتل استانبول

May 1, 2023

معرفی 11 هتل استانبول (بوکینگ، کیفیت و امکانات)

۱۱ هتل استانبول که از نظر کیفیت برتر هستند؛ چگونگی رزرو هتل و بوکینگ آن در ترکیه +مشخصات و آدرس هتل‌های استانبول، بررسی امکانات معمولی تا بهترین هتل در استانبول

بیشتر بخوانید