جاذبه‌های گردشگری ترکیه؛ معرفی 33 مورد + عکس

دسته‌بندی:

سفر

May 15, 2023

جاذبه‌های گردشگری ترکیه

ترکیه از جمله کشورهای توریستی دنیاست که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. جاذبه‌های گردشگری ترکیه خصوصا در شهر استانبول و برنامه‌های مختلف، همه ساله برای سرگرم شدن مسافرانی که به این کشور سفر می‌کنند، پابرجاست.

مسجد ایاصوفیه - Hagia Sophia

این بنای بی‌نظیر به مدت ۱۰۰۰ سال به عنوان کلیسای مسیحیت در این منطقه ساخته شده بود، اما در زمان عثمانی به دستور سلیمان اول تبدیل به مسجد ایاصوفیه شد. معماری با شکوه این مسجد، از دوره بیزانس در این کشور انجام شده و یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر استانبول به حساب می‌آید.

ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد ۵۵ و قطر آن ۳۱ متر که با کمک ۴۰ پشت‌بند بزرگ، روی ۴ ستون اصلی واقع شده است. تعدادی از اشیای با ارزش تاریخی و دیوار نگاره‌های قدیمی از زمان آتاتورک در این مسجد وجود دارند. دلیل اصلی آن نیز این است که کمال پاشا در زمان شروع جمهوری ترکیه، این مسجد را در مدت زمانی تبدیل به موزه کرده بود.

بیشتر بخوانید: آثار باستانی ترکیه

مسجد سلیمانیه - Suleymaniye Mosque

ساخت این جاذبه گردشگری ترکیه به سال ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ برمی‌گردد. این مکان مذهبی به دستور سلطان سلیمان اول ساخته شد و معماری آن بسیار دیدنی و با شکوه است. برای بازدید از این مسجد حتما می‌بایست با حجاب وارد آن شوید و آداب و رسوم اسلامی را در آن رعایت کنید. هنر ساخت این سازه بسیار زیبا و دست‌نیافتنی است.

باسیلیکا سیسترن - Basilica Cistern

از جاذبه‌های گردشگری ترکیه؛ باسیلیکا سیسترن را بدون شک می‌توان از زیباترین دستاوردهای تاریخی شهر استانبول در نظر گرفت. استانبول از قدیم به دلیل موقعیت مکانی، همواره تحت محاصره بوده و همین موضوع سبب شد تا برای تامین آب شیرین در دوره بیزانس، چندین مخزن روباز و زیرزمینی با حفاری زمین‌های اطراف در این کشور ساخته شود. مساحت این بنا نیز ۸۹۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.

این آب انبار تقریبا ۲ هزار مخزن را در خود جای داده و همچنین در گذشته به نام "سارای" که به تُرکی به معنی "مکان" است، شناخته می‌شده. نقش‌های برجسته روی ستون‌های این بنای دیدنی، سقف‌های طاقی شکل، هنر معماری بسیار زیبا و اجرای موسیقی همراه با رقص نور و آب، این مکان را به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه تبدیل کرده است.

تنگه بُسفر - Bosphorus

تنگه بسفر مرز بین اروپا و آسیا را از هم جدا می‌کند. باریکه آبی که دریای سیاه را به دریای مرمره، متصل و چشم‌انداز زیبا و سواحل اطراف آن همیشه برای گردشگران از جذابیتی ویژه برخوردار بوده است. علاوه بر کشتی‌های تفریحی، کشتی‌های تجاری زیادی نیز در این تنگه رفت و آمد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های طبیعی ترکیه

کشتی‌سواری - Boat Ride

برای کسانی که علاقه به دریا و کشتی‌سواری داشته باشند، کشتی‌های تفریحی همیشه در تنگه بسفر آماده ارائه اوقاتی خوش به آنها هستند. ضمن اینکه در این کشتی‌ها به صرف خوراکی‌های مختلف و دیگر موارد از شما پذیرایی خواهد شد و حدودا هزینه آنها ۵۰۰ لیر بوده است.

کاخ و پارک ییلدیز - Yıldız Park

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه، پارک ییلدیز است که زمانی اصلی‌ترین شکارگاه سلطان سلیمان بود. کاخ ییلدیز نیز پس از مدتی به دستور سلطان عبدالحمید دوم در قرن ۱۹ میلادی در این مکان ساخته شده و در محله بشیکتاش در شهر استانبول قرار گرفته است.

کاخ توپکاپی - Topkapi Palace Museum

این بنای تاریخی و زیبا به دستور سلطان محمد فاتح در زمان امپراطوری عثماتی ساخته شده و همچنین علاوه بر اینکه مرکز اداری امپراطوری عثمانی بوده، حرم سلطنتی نیز در آن قرار گرفته است. قدمت این سازه به ۱۵ قرن می‌رسد و همینطور در بالای تپه‌ای مشرف به دریای مرمره، تنگه بُسفر و شاخ طلایی قرار گرفته است. این قصر مهم‌ترین یادگاری پادشاهی عثمانی است و شامل بخش‌های مختلفی مانند: اتاق‌های کارمندان، آشپزخانه، حرمسرا و کتابخانه می‌شود.

این جاذبه گردشگری در ترکیه شامل آثار زیادی از زمان حکومت هخامنشیان در این کشور نیز می‌شود و همین موضوع ممکن است برای بسیاری از ایرانیان نیز مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: تاریخ ترکیه

قلعه روملی حصار - Rumeli Fortress

در تنگه بُسفر و ساحل روملی، یکی از زیباترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه واقع شده است. قلعه‌ رومِلی حصار توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده و دیوار مستطیلی شکل این قلعه حدود ۸۲ متر ارتفاع دارد. این قلعه شامل سه در ورودی، سه برج اصلی، سیزده برج مراقبت کوچک، مسجد، منبع، سلاح، اتاق استقبال و زندان است. دلیل ساخت این قلعه نیز جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی از طریق دریای سیاه بوده.

کاخ دولمه‌باهچه - Dolmabahçe Palace

این جاذبه گردشگری ترکیه در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده که آخرین سلاطین عثمانی از آن به عنوان کُرسی حکومتی استفاده می‌کردند. در کاخ دلمه‌باهچه به وضوح شاهد ترکیب معماری عربی و اروپایی هستیم و این کاخ به دستور عبدالمجید یکم بنا شده است. مصطفی کمال آتاتورک نیز در سه ماه پایانی آخر عمر خود در این کاخ مانده است و همین موضوع نیز سبب شد تا از این کاخ با عنوان 'کاخ آتاتورک' یاد کنند. این اثر بجا مانده از امپراطوری عثمانی از ۱۴ تُن ورق طلا بهره گرفته شده و از دیدنی‌ترین مکان‌های این کشور به حساب می‌آید.

مسجد رستم‌پاشا - Rustem Pasha Mosque

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ترکیه، مسجد رستم‌پاشا بوده که حدود ۵۰۰ سال پیش توسط معمار بزرگی به نام "سینان" ساخته و کاشی‌کاری‌های آن با طرح‌های بسیار ارزشمند و هنر دست بسیار جالبی تشکیل شده است. طرح‌های کاشی‌های این مسجد از نقش پارچه‌های پرطرفدار تُرک در قرن ۱۶ الهام گرفته شده است.

کلیسا چورا - Kariye Mosque

چورا از دوره بیزانس به عنوان کلیسا در شهر استانبول ساخته شده و در دوره عثمانی تبدیل به مسجد و در حال حاضر به عنوان موزه شناخته می‌شود. این جاذبه گردشگری ترکیه؛ چندان بزرگ نیست اما به دلیل بکر ماندن دکوربندی داخلی، بسیار منحصر به فرد است.

برج دختر - Maiden's Tower

برج دختر در نزدیکی موقعیت سواحل استانبول در داستان‌ها و افسانه‌های زیادی مورد روایت قرار داده شده است. قدمت این برج به سال ۲۴ قبل از میلاد برمی‌گردد و در زمان بازدید از آن طرح‌های منحصربه‌فردی را در نقاشی‌های دیوارهای آن مشاهده می‌کنید و پس از بالا رفتن از پله‌های این برج، بالکن زیبایی را با چشم‌انداز دریای مرمره در اختیار خواهید داشت. این برج در محلی قرار دارد که آب‌های دریای سیاه به دریای مرمره می‌ریزد و از گذشته نیز بر روی جزیره‌ای محلی بنا شده. برج دختر در سال ۲۰۰۰ بازسازی و همینطور در حال حاضر به شکل رستوران درآمده است.

بیشتر بخوانید: سواحل ترکیه

خیابان استقلال - İstiklal Caddesi

یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه که در شهر استانبول و در مجاورت میدان تکسیم قرار داده شده و همینطور شامل مراکز خرید، رستوران، کافه و بارهای متعدد می‌شود؛ خیابان استقلال است. این خیابان همیشه شلوغ بوده و سر و صدای موسیقی زنده همیشه در آن وجود دارد و برای گشت و گذار یکی از بهترین مکان‌های استانبول به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: خیابان استقلال

تفریح‌گاه مودا - Moda Caddesi

در سمت آسیایی استانبول در محله کادیکوی نیز تفریح‌گاه مودا را می‌توان به عنوان یکی از مکان‌های تفریحی ترکیه در نظر گرفت. صخره‌های ساحلی، گشت و گذار در محیطی دلچسب و آرام به همراه کافه‌های بی‌نظیر، رستوران‌ها، گالری و بوتیک‌ها می‌تواند برای داشتن اوقاتی خوش برای مسافران جذاب باشد.

بیشتر بخوانید: رستوران‌های استانبول

محله بالات و فـنـر - Balat & Fener Mahallesi

این محله‌ها را نیز می‌توان جزء جاذبه‌های گردشگری ترکیه با محیطی آرام در نظر گرفت. قدم زدن در خیابان‌های محله‌های بالات و فنر با خانه‌های قدیمی رنگی و کافه‌های دنج به همراه تزئینات زیبا؛ همواره برای بسیاری جذاب به نظر رسیده است. همچنین کلیساها و دبیرستان‌های قدیمی این محله‌ها در استانبول نیز جذابیت زیادی برای بازدید کنندگان دارند.

بیشتر بخوانید: هتل‌های استانبول

آنیت کابیر - Anıtkabir

اولین رئیس جمهور ترکیه و رهبر استقلال این کشور، مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) در آنیت کابیر یا همان آنیت قابیر دفن شده است. این بنا بعد از یک فراخوان بین‌المللی ساخته شد و ترکیبی از معماری سنتی و مدرنیته این سرزمین به حساب می‌آید. به همین دلیل یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه را به نام وی ثبت کرده‌اند.

پارک ملی آنتالیا - Koprulu Canyon

پارک ملی آنتالیا با نام دیگر کوپرولو کانیون شناخته و جزء مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری ترکیه به حساب می‌آید. این پارک در نزدیکی رودخانه و دره عمیقی واقع شده و با ۳۶۵ کیلومترمربع مساحت، در فاصله ۸۰ کیلومتری آنتالیا قرار دارد.

مرکز آبی آکوالند - Aquapark

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه در شهر آنتالیا، مرکز آبی آکوالند است که در لیست بهترین و محبوب‌ترین پارک‌های آبی آسیا قرار گرفته. ورزش‌های آبی، امکانات متنوع، رستوران‌های تُرکی و انواع فست‌فود در این مجموعه قرار داده شده.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید استانبول

شهر باستانی ترمسوس و ساحل کاپوتاش - Termessos & Kaputaş

شهر باستانی ترمسوس در فاصله ۳۰ کیلومتری آنتالیا واقع شده و شامل آمفی‌تئاتر، پارک ملی، مجموعه معبد و گورستان می‌شود. این شهر به علاوه ساحل صخره‌ای کاپوتاش که یک ساحل آرام و خانوادگی محسوب می‌شود، از جاذبه‌های گردشگری ترکیه به حساب می‌آید.

آدا لند - Adaland

یکی از معروف‌ترین پارک‌های آبی ترکیه، پارک آبی آدا لند است که در نزدیکی کوش‌آداسی واقع شده و بیش از ۲۵ هکتار مساحت دارد. وجود امکانات رفاهی، ورزش‌های آبی متنوع و استاندارد، این پارک را به یکی از مجهزترین پارک‌های آبی اروپا مبدل ساخته است.

بیشتر بخوانید: هتل‌های ترکیه

غار کاراجا - Karaca Cave

در هنگام سفر به کوش‌آداسی حتما بعد از بازدید از طبیعت بی‌نظیر اگر وقتی برای ماجراجویی در دل طبیعت پیدا کنید؛ غار کاراجا جایی است که با جاذبه‌های دیدنی، ذهن شما را مشغول و سرگرمی خوبی برای گذران وقت شما می‌شود.

پارک آبی مارماریس - Marmaris

پارک آبی مارماریس نیز از قاعده مکان‌های تفریحی ترکیه مستثنی نیست. جذاب‌ترین پارک آبی مارماریس؛ پارک آبی آتلانتیس است که علاوه بر شادی و هیجان، آرامش را نیز نصیب مسافران می‌کند. این پارک در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته و به بهشت مدیترانه نیز معروف است.

بیشتر بخوانید: سفر به ترکیه

برج ساعت ازمیر - İzmir Clock Tower

برج ساعت ازمیر نماد این شهر و از هرجای شهر به خوبی دیده می‌شود. این برج در قرن دوم عمر خود قرار دارد و توسط یک معمار فرانسوی ساخته و هدیه از طرف دولت آلمان به شهر ازمیر بوده است. این برج یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ترکیه در شهر ازمیر به حساب می‌آید.

آگورا - Agora

ازمیر آگورا یا همان سمیرنا یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه و آثار باستانی ازمیر به شمار می‌رود که عمر آن به ۲ هزار سال می‌رسد. این بنا در گذشته در مسیر جاده ابریشم بوده و جذاب‌ترین وجه این جاذبه گردشگری؛ کانال آبی است که از قدیم تا به امروز از وسط آن عبور می‌کند.

پارک وایلند استانبول - Vialand Tema Park

یکی از بهترین سرگرمی‌ها در شهر استانبول، پارک هیجان‌انگیز و جذاب وایلند استانبول است که با امکانات مختلف و مناسب برای تمام سنین در نظر گرفته شده. این مکان تفریحی در ترکیه شامل: جت اسکی، ترن‌های هوایی اسرارآمیز، تونل سافاری، چرخه فلک‌های غول‌پیکر و صدها وسیله نفس‌گیر و منحصربه‌فرد دیگر لذت ببرید.

پارک آبی آکوامارین استانبول - Aquamarin

گزینه بعدی ما در لیست بهترین مکان‌های تفریحی ترکیه، پارک آبی آکوامارین است. این پارک در محله فاتح در شهر استانبول واقع شده و دارای سرسره‌های هیجان‌انگیز که شامل چاله سیاه، کامیکاز، استخر المپیک، بازی‌های دریایی، رفتینگ و انیمیشن برای کودکان می‌شود. گنجایش این سالن نیز ۳۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

پارک آبی کلاب دلفین - Aqua Club Dolphin

یکی از پرطرفدارترین پارک‌های آبی و مکان‌های تفریحی که در استانبول واقع شده؛ پارک آبی کلاب دلفین است. این جاذبه گردشگری در ترکیه در زمان تابستان در هوای گرم فعالیت می‌کند و از انواع سرسره، استخر، سونامی تا والیبال ساحلی، تنیس، استخر شنای کودکان و بزرگسالان و واترپلو ساخته شده است.

شهربازی ژوراسیک‌لند - Jurassic Land

این مکان تفریحی از مساحتی به اندازه ۱۰ هزار مترمربع تشکیل و بیش از ۷۰ نوع دایناسور در آن قرار گرفته است. بسیاری تصور می‌کنند؛ بازدید از این جاذبه گردشگری ترکیه فقط برای کودکان جالب بوده اما واقعیت این است که اینطور نیست. یک سالن انیمیشنی، سرزمین بازی لیزر و محوطه کاوش نیز در این شهربازی به چشم می خورد.

خانه خون‌آشام استانبول - Vampire Home

خانه خون‌آشام؛ یکی از مکان‌های تفریحی ترکیه که شامل فضاهای تاریک و ترسناک می‌شود. کسانی که به دنبال چشیدن طعم هیجان و محیطی ترسناک هستند به طور قطع، تجربه مفرحی را در محیط آن خواهند داشت.

پیست اسکی اولولداغ - Uludag Ski Center

این ورزش با اینکه طرفدار زیادی در ترکیه ندارد اما در فصل سرما و زمستان می‌تواند یک انتخاب خوب برای توریست‌ها در میان جاذبه‌های گردشگری ترکیه به حساب بیاید. "پیست اولوداغ" در نزدیکی شهر آنتالیا واقع شده و هزینه اسکی در آن پایین است.

بالن‌سواری در کاپادوکیه - Ballooning in Cappadocia

کاپادوکیه به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه، بسیار شناخته شده است. یکی از مزیت‌های این مکان تفریحی، بالن‌سواری بوده که برای مسافران بسیار مهیج و جذاب در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اقامت توریستی ترکیه

غواصی در شبه‌جزیره گالیپولی - Diving in Gallipoli Peninsula

یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه در شهر آلانیا، درون دریای مدیترانه است. غواصی در شبه‌جزیره گالیپولی به تفریحی خاطره‌انگیز و تاثیرگذار برای مسافران در این شهر تبدیل می‌شود.

تله‌کابین پیرلوتی - Pierre Loti Hill

یکی از تجربه‌های تاثیرگذار در تله‌کابین پیرلوتی در هنگام سفر به استانبول برای مسافران رقم می‌خورد. طبیعت بکر و تماشای ساحل گلدِن به همراه نوشیدن چای و قهوه است که می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری ترکیه پرداختیم. شرکت ملک‌اینوست با همراهی متخصصان با تجربه در زمینه مهاجرت به ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان است. برای تماس با ما ایــنــجا کلیک کنید.

مقالات بیشتر

مکان‌های دیدنی استانبول در شب

August 4, 2023

مکان‌های دیدنی استانبول در شب (تفریحات شبانه که نباید از دست داد!)

معرفی مکان‌های دیدنی استانبول در شب که مخصوص شب‌گردی هاست + معرفی تفریحات شبانه‌ای که در زمان مسافرت به این شهر نباید از دست داد مانند کلاب و دیسکوها، مراکز خرید و رستوران‌ها، سواحل، پارک‌ها

بیشتر بخوانید
محله های بدنام استانبول

July 17, 2023

محله‌های بدنام استانبول! (معرفی 8 منطقه نا امن استانبول)

معرفی 8 محله بدنام استانبول که دزدی و جنایات در این مناطق معروف زیاد بوده و آمار بالایی در زمینه عوامل غیرقانونی مانند پناهندگی غیرقانونی، مواد مخدر و... دارند +نکات امنیتی برای تردد در آنها

بیشتر بخوانید
هتل استانبول

May 1, 2023

معرفی 11 هتل استانبول (بوکینگ، کیفیت و امکانات)

۱۱ هتل استانبول که از نظر کیفیت برتر هستند؛ چگونگی رزرو هتل و بوکینگ آن در ترکیه +مشخصات و آدرس هتل‌های استانبول، بررسی امکانات معمولی تا بهترین هتل در استانبول

بیشتر بخوانید