اداب و رسوم عجیب ترکیه (20 مورد از حقایق جالب در مورد فرهنگ آنها)

دسته‌بندی:

زندگی در ترکیه

July 20, 2023

اداب و رسوم عجیب ترکیه

ترکیه دارای یک فرهنگ جمع‌گرایانه است که به موجب آن وفاداری قوی به گروه‌های خانوادگی، اجتماعی و همچنین ملت، گسترده‌تر نشان داده می‌شود. روابط مردم با همسایگان و جامعه به طور کلی نزدیکتر از آنچه، بسیاری از غرب انگلیسی زبان تجربه می‌کنند، است.

ترکیه، کشوری است که هر گردشگری در دنیا یک بار برای سفر به آن برنامه‌ریزی می‌کند. در میان فرهنگ غنی این کشور نمی‌توان برخی از اداب و رسوم عجیب ترکیه را انکار کرد. این در حالی است که برخی از رسومات کشور ترکیه برای مردم این کشور بسیار عادی در نظر گرفته می‌شود و برای غریبه‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند، عجیب است. در ادامه برخی از عادات عجیب و غریب ترک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

استفاده از خوش‌آمدگویی سونا

در برخی مناطق ترکیه، مردم برای خوش‌آمدگویی و مهمان نوازی از سونا استفاده می‌کنند. در اینجا، مهمان به سونا دعوت می‌شود و پس از گرم شدن و آرامش در سونا، به خانه میزبان تشریف می‌آورد.

قرار دادن مخلوط پول در عروسی

در مراسم عروسی ترکیه، می‌توانید شاهد آداب جالبی باشید. یکی از این آداب، قرار دادن پول به عنوان هدیه درون یک مخلوط عروسی است. مهمانان به جای هدیه‌هایی مانند لوازم آشپزخانه یا وسایل خانه، پول را درون مخلوط می‌گذارند و عروس و داماد باید این پول‌ها را دریافت کنند.

مسابقات کشیدن شن

در برخی مناطق ساحلی ترکیه، مردم به عنوان یک آداب قدیمی و سنتی، مسابقات کشیدن شن برگزار می‌کنند. در این مسابقات، شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند، شن‌های سنگین را به طور سریع و در فاصله‌های طولانی در آب کشیده و به خشکی برسانند. این رویداد به‌عنوان یک فعالیت تفریحی و سرگرم‌کننده محبوب است.

مراسم قدم‌زدن روی آتش

در برخی مناطق ترکیه، به ویژه در جشنواره‌ها و مراسم سنتی، مردم روی آتش قدم می‌زنند. این آیین به عنوان نمادی از پاکسازی و تمیز شدن از بلاها و گناهان باستانی تلقی می‌شود.

صحبت صمیمی و راحت در همه شرایط

مردمان ترکیه در مقابل هر فرد غریبه که شامل گردشگر و مقیمان کشور است، صمیمی و به طور غیر متعارف صحبت می‌کنند که در میان مردم دیگر دنیا این امر طبیعی نیست. صمیمیت زیاد روابط، باعث می‌شود که ناگهان خود را در حال گفتگو در مورد مسائل شخصی، در مقابل یک فرد تُرک پیدا کنید.

آویزان کردن نان

یکی از اداب و رسوم عجیب بین مردم ترکیه آویزان کردن نان از خانه‌های خود برای پرندگان است. این رسم به واسطه اعتقاد آنها به این است که نباید تکه‌ای از نان را حیف و میل کنند و تمامی نعمت‌ها باید استفاده شده باشد. شایان ذکر است که ترک‌ها علاقه زیادی به حیوانات دارند و به آنها محبت زیادی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فرهنگ ترکیه

درخواست ازدواج

یکی از رسم‌های دیگری که در زمان ازدواج مردمان ترکیه به آن اعتقاد دارند، تعارف کردن قهوه توسط عروس به داماد در مراسم خواستگاری است. شوهران ترک در زمان خواستگاری نیز از کلماتی مانند عشق من، روح من، فرشته و … استفاده می‌کنند.

از عجیب‌ترین اداب و رسومی که مردم ترکیه در زمان مراسم ازدواج دارند؛ این است که نام دوستان عروس را بر کف کفش داماد می‌نویسند و پس از به پایان رسیدن مراسم عروسی نام هرکسی که زودتر از کفش داماد پاک شده باشد، به معنی این است که زودتر بخت وی باز می‌شود!

بیشتر بخوانید: اقامت ازدواج در ترکیه

رسم داماد زنون

یکی از عجیب‌ترین اداب و رسوم در زمان ازدواج در میان ترک‌ها، کتک زدن داماد در شب اتمام عروسی است! شاید عجیب باشد اما واقعی است و در برخی از خانواده‌ها همچنان اجرا می‌شود.

دست بوسیدن

بوسیدن دست و گذاشتن دست بر روی پیشانی به معنی سلام و احترام شمرده می‌شود. این رسم بسیار خوب بوده و خصوصا در مورد سالمندان، والدین، عموها، عمه و شوهران معنی بسیار خوبی دارد.

ادکلن لیمویی

یکی از عادات دیگر تُرک‌ها این است که قبل از اقدام به هرکاری مانند غذا خوردن، وارد خانه شدن و … خانه را اسپری کرده و عطر و بوی خوبی به محیط زندگی می‌دهند. این امر برای افسردگی و روانشناسی استرس‌زا نیز مناسب است. ضمن اینکه مردم ترکیه به وسواس زیاد در تمیزی مشهور هستند.

تخلفات رانندگی

مردم ترکیه به تخلف در رانندگی عادت دارند و یکی از رسم و اداب عجیبی که در میان آنها وجود دارد، انجام دادن تخلفات رانندگی به صورت متداول است. این امر تا جایی عجیب است که حتی بسیاری از افسران پلیس نیز در امر تخلف رانندگی سابقه‌دار شمرده می‌شوند.

سرو چایی

هر فرد ترک در سال، به میزان حدود ۳ کیلوگرم چای مصرف می‌کند و این آمار، نشان از مصرف بالای چای در میان مردم ترکیه دارد که به نوعی، به یک فرهنگ تبدیل شده است. مردم ترکیه همواره یکی از پرمصرف‌ترین مردم دنیا در زمینه مصرف چای به حساب می‌آیند.

فواره‌های رحمت

فواره‌هایی که در اکثر پارک‌های شهر استانبول و در مناطق مختلف شهر قرار گرفته‌اند، به عنوان صدقه به روح فرد متوفی ساخته شده‌اند و همواره با نشان دعای رحمت مردم شناخته می‌شود.

تکان دادن بچه‌ها

یکی دیگر از اداب و رسوم عجیب ترکیه در میان مردم این کشور مرسوم است، نشاندن کودک بر روی پا و تکان دادن آن به جای گرفتن وی در دست و بازو است، به گونه‌ای که در کودک، میل به خواب ایجاد شود. این روش در گذشته بین اقشار ترک مردم ایران نیز متداول بود.

کفش در منزل

برای مردم ترکیه نیز همانند مردم ایران و برخلاف مردم دنیا وارد شدن به خانه با کفش مورد تایید نیست و این امر یک بی احترامی به میزبان شناخته می‌شود. از این رو تُرک‌ها در منزل برای میهمانان خود دمپایی‌های مخصوصی دارند که در زمان ورود به خانه کفش‌های خود را با آنها عوض می‌کنند.

واکنش نسبت به هوای گرم

از رسم‌های عجیب دیگر در زمان گرما است که مردم با تفنگ‌های شکاری به سمت خورشید تیراندازی می‌کنند! البته این نوع فرهنگ هیچ آسیبی به شخص خاصی نمی‌رساند، اما همواره در میان ترک‌ها رایج است!

حیوانات ولگرد خوشبخت

در اکثر شهرهای ترکیه خصوصا در شهر استانبول، حیوانات خیابانی به خوبی مورد حمایت قرار می‌گیرند و برای آنها غذا و نوشیدنی سرو می‌شود. این حیوانات در برخی از شرایط وارد خانه برخی از همسایه‌ها شده و در آنجا سکونت می‌کنند و برای تُرک‌ها، این امر کاملا طبیعی و عادی شمرده می‌شود.

عطسه در ترکیه

زمانی که یک نفر در ترکیه عطسه می‌کند، مردم درجواب می‌گویند؛ çok yaşa این کلمه در ترکیه به معنی "عمر طولانی" است که در تفاوت با ما ایرانیان است که در زمان عطسه از کلمه "عافیت باشه" استفاده می‌کنیم.

سیگار کشیدن بعد از غذا

یکی از عادت‌های رایج در زمانی که وارد یک رستوران می‌شوید (البته در صورتی که سیگار کشیدن در آن رستوران مجاز باشد)؛ سیگار کشیدن ترک‌ها، بعد از اتمام غذا در سر میز است. مردم ترکیه همواره علاقه زیادی به مشروبات الکلی و سیگار دارند و از این رو مصرف آنها در این زمینه زیاد است.

به طور کلی اداب و رسوم عجیب زیادی در میان مردمان ترکیه وجود دارد که می‌توان آنها را مختص خودشان در نظر گرفت و این اداب و رسوم عجیب ترکیه در میان دیگر کشورهای دنیا عادی نیست. در این مقاله به بررسی برخی از آنها پرداختیم، شرکت ملک‌اینوست، آماده مشاوره در جهت مهاجرت به ترکیه هموطنان ایرانی در سراسر دنیا است. برای ارتباط با ما اینجا کلیک کنید.

مقالات بیشتر

وکیل ازدواج در ترکیه

July 28, 2023

وکیل ازدواج در ترکیه (ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه)

وظایف وکیل ازدواج در ترکیه و فواید ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه چیست + مراحل ثبت ازدواج بین‌المللی و مدارک لازم + امکان ازدواج بین‌المللی برای ایرانیان و محدودیت‌های آن برای افراد مختلف...

بیشتر بخوانید
سایت های کاریابی در ترکیه

July 28, 2023

معرفی 20 مورد از سایت های کاریابی در ترکیه در سال 2023

آشنایی با 20 مورد از سایت های کاریابی در ترکیه + بهترین روش برای پیدا کردن کار در این کشور + شرایط بازار کار ترکیه + مراحل پیدا کردن کار در وب‌سایت‌های کاریابی مانند: آپلود رزومه و شبکه سازی

بیشتر بخوانید
اجاره خانه در روستاهای ترکیه

July 22, 2023

اجاره خانه در روستاهای ترکیه (+معرفی 18 روستای معروف ترکیه)

معرفی 18 مورد از روستاهای ترکیه برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید خانه ارزان در ترکیه هستند+مزایای زندگی روستایی در این کشور +شرایط اجاره خانه در روستاهای ترکیه و اهمیت قرارداد اجاره‌نامه

بیشتر بخوانید