اجاره دادن ملک خریداری شده در ترکیه (تهیه قرارداد تا دیگر موارد)

دسته‌بندی:

زندگی در ترکیه

July 2, 2023

اجاره دادن ملک خریداری شده در ترکیه

اجاره دادن ملک خریداری شده در ترکیه یک گزینه محبوب برای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری ملکی و اقدام به دریافت اقامت ترکیه در این کشور است. در این مقاله اطلاعاتی درباره اجاره دادن ملک در ترکیه و شرایط مختلف آن در زمان دریافت پاسپورت با خرید ملک ارائه خواهیم داد.

تهیه قرارداد اجاره ملک در ترکیه

اولین مرحله برای اجاره دادن ملک خریداری شده، تهیه قرارداد اجاره است. در این قرارداد، شرایط و مقررات مربوط به اجاره ملک، شامل مدت زمان اجاره، مبلغ اجاره، تاریخ پرداخت و سایر شرایط قراردادی، باید صراحتاً تعیین شوند. منصوبه قرارداد بین طرفین بر اساس قوانین و مقررات مربوط به اجاره در ترکیه باید انجام شود.

در ادامه بخوانید: افتتاح حساب بانکی در ترکیه

ثبت قرارداد اجاره ملک در ترکیه

مرحله بعدی انجام معامله اجاره خانه بین مستاجر و مالک ملک، ثبت این قرارداد به صورت رسمی می باشد. توصیه می‌شود که قرارداد اجاره را در دفتر ثبت املاک محلی ثبت کنید. ثبت قرارداد اجاره باعث ایجاد حقوقی مستقل بین طرفین قرارداد می‌شود و مالکیت ملک را تأیید می‌کند.

اجاره و مدیریت ملک

می‌توانید خودتان ملک را اجاره دهید و مدیریت کنید، یا از خدمات یک مدیریت املاک محلی استفاده کنید. در صورت استفاده از خدمات مدیریت املاک، آنها مسئولیت‌هایی مانند پیدا کردن مستأجران، مدیریت قراردادها و مراقبت از ملک در طول مدت اجاره را بر عهده می‌گیرند.

مالیات اجاره ملک در ترکیه

به عنوان مالک ملک در ترکیه، شما ممکن است مالیات از درآمد اجاره در کشور ترکیه دریافت کنید. در ضمن، شما نیز باید هزینه‌های مربوط به ملک را پرداخت کنید.

بر اساس قوانین ترکیه، هر شخصی که درآمدی از اجاره ملک خود در ترکیه کسب کند، موظف است مالیات بر آن پرداخت کند. نرخ مالیات بستگی به میزان درآمد و نوع ملک دارد و ممکن است بین 15 تا 35 درصد باشد. برای پرداخت مالیات، شما باید هر سال یک اظهارنامه مالیاتی تکمیل و به دفتر مالیات محل سکونت خود ارسال کنید. همچنین شما باید رسیدهای پرداخت اجاره را نگه دارید و در صورت لزوم به مأموران مالیاتی نشان دهید.

اطلاعات مندرج بر روی قرارداد اجاره خانه در ترکیه

قرارداد اجاره خانه در ترکیه باید حاوی اطلاعات مهمی باشد. در زیر، برخی از اطلاعات معمولاً در قرارداد اجاره خانه در ترکیه درج می‌شوند:

  • نام و آدرس طرفین قرارداد: نام و آدرس مالک (اجاره‌دهنده) و مستأجر (اجاره‌کننده) باید در قرارداد ذکر شود.
  • مدت زمان اجاره: مدت زمانی که خانه اجاره می‌شود باید مشخص شود، مانند یک سال یا بیشتر. همچنین، شرایط تمدید قرارداد نیز باید در قرارداد مشخص شوند.
  • مبلغ اجاره: مبلغ اجاره ماهانه یا سالیانه باید در قرارداد ذکر شود. همچنین، تاریخ و شیوه پرداخت اجاره نیز باید مشخص شود.
  • شرایط توقف قرارداد: شرایطی که منجر به توقف قرارداد می‌شوند، مانند عدم پرداخت اجاره به موقع یا نقض دیگر تعهدات، باید در قرارداد ذکر شوند.
  • شرایط مربوط به مشاعات: در صورت وجود مشاعات مانند پارکینگ یا استفاده از فضای مشترک، شرایط استفاده و پرداخت میزانی برای مشاعات باید در قرارداد درج شود.
  • وظایف تعمیر و نگهداری: مشخص شدن وظایف اجاره‌دهنده و اجاره‌کننده در زمینه تعمیر و نگهداری خانه باید در قرارداد آمده باشد.
  • تعهدات دیگر: تعهدات دیگری که طرفین قرارداد باید رعایت کنند، مانند عدم اجاره به طرف‌های سوم یا استفاده نکردن از خانه برای اهداف غیرمسکونی.
  • توجه داشته باشید که قرارداد اجاره خانه در ترکیه باید بر اساس قوانین و مقررات مربوط به اجاره در این کشور تنظیم شود. همچنین، توصیه می‌شود قبل از امضای قرارداد، با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص مشورت کنید تا قرارداد به درستی تهیه و تنظیم شود و حقوق شما به طور کامل حفظ شود.

برخی نکات مربوط به اجاره خانه در ترکیه

در کشور ترکیه با افزایش نرخ تورم سالانه شاهد افزایش میزان اجاره خانه‌ها هستیم. کسانی که در این کشور قراردادی مبنی بر اجاره خانه دارند و در حال حاضر ساکن در ملک مذکور هستند، از قانون خاصی که توسط دولت ترکیه به ثبت رسیده منفعت می‌برند. بر اساس این قانون صاحب‌خانه تنها با افزایش ۱۵٪ می‌تواند اجاره بها خانه را بیشتر کند. این در حالی است که شرایط کشور ایران نسبت به ترکیه در مورد مستاجر شامل این وضعیت نمی‌شود.

حضور صاحب‌خانه در دفاتر نوتر کشور ترکیه

در سال ۲۰۲۲ دولت ترکیه قانونی مبنی بر حضور صاحب‌خانه در دفاتر نوتر برای اجاره دادن ملک مورد نظر خود ثبت کرد. بر اساس این قانون صاحب‌خانه باید با سند ملک خود در یکی از دفاتر نوتر به همراه مستاجر حضور پیدا کند و قرارداد خود را به صورت قانونی در این دفتر نسبت به اجاره دادن خانه خود ثبت کند.

این امر به منظور دریافت اقامت در کشور ترکیه برای مستاجر واجب و ضروری در نظر گرفته شده و همینطور دلیل ثبت این قانون دریافت مالیات از صاحب‌خانه بوده که در کشور ترکیه برای اجرای آنها شرایط و ضوابط مختلفی به ثبت رسیده است.

تفاوت اجاره دادن در زمان دریافت پاسپورت ترکیه

در زمانی که شخص سرمایه‌گذار، ملکی به ارزش بیش از ۴۰۰ هزار دلار خریداری کرده و قصد دریافت پاسپورت کشور ترکیه را داشته باشد، بلافاصله پس از خرید ملک، خریدار می‌تواند نسبت به اجاره دادن ملک مورد نظر حتی به صورت دلاری اقدام کند.

اما در صورتی که ارزش ملک مورد نظر کمتر از این مقدار باشد و شخص قصد دریافت اقامت کشور ترکیه را داشته باشد، خریدار به مدت ۳ تا ۵ سال بر حسب شرایط پرونده اقامت ملکی خود در این کشور اجازه اجاره دادن ملک خود را ندارد. این در صورتی است که پس از گذشت این مدت و تمدید اقامت خود به صورت هر ساله، به طور قطع موفق به دریافت اقامت دائم ترکیه شده و می‌تواند از ملک خود در زمینه اجاره دادن و کسب درآمد استفاده کند.

مقالات بیشتر

وکیل ازدواج در ترکیه

July 28, 2023

وکیل ازدواج در ترکیه (ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه)

وظایف وکیل ازدواج در ترکیه و فواید ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه چیست + مراحل ثبت ازدواج بین‌المللی و مدارک لازم + امکان ازدواج بین‌المللی برای ایرانیان و محدودیت‌های آن برای افراد مختلف...

بیشتر بخوانید
سایت های کاریابی در ترکیه

July 28, 2023

معرفی 20 مورد از سایت های کاریابی در ترکیه در سال 2023

آشنایی با 20 مورد از سایت های کاریابی در ترکیه + بهترین روش برای پیدا کردن کار در این کشور + شرایط بازار کار ترکیه + مراحل پیدا کردن کار در وب‌سایت‌های کاریابی مانند: آپلود رزومه و شبکه سازی

بیشتر بخوانید
اجاره خانه در روستاهای ترکیه

July 22, 2023

اجاره خانه در روستاهای ترکیه (+معرفی 18 روستای معروف ترکیه)

معرفی 18 مورد از روستاهای ترکیه برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید خانه ارزان در ترکیه هستند+مزایای زندگی روستایی در این کشور +شرایط اجاره خانه در روستاهای ترکیه و اهمیت قرارداد اجاره‌نامه

بیشتر بخوانید