تاریخ ترکیه (امپراتوری عثمانی تا جمهوری 1923)

دسته‌بندی:

سفر

May 15, 2023

تاریخ ترکیه

ترکیه کشوری با تاریخ بسیار غنی است و آثار باستانی در ترکیه به فراوانی یافت می‌شود. تاریخ ترکیه را می‌توان به ۴ قسمت تقسیم کرد؛ از زمان آناتولی تا به امروز و جمهوری ترکیه که به دست آتاتورک در این کشور تشکیل شد. آتا به زبان تُرکی "پدر" معنی می‌شود و آتاتورک را به عنوان پدر ترکیه می‌شناسند و نام وی نیز مصطفی کمال پاشا است.

سالانه گردشگران زیادی سفر به ترکیه انجام می‌دهند و با مکان‌های تاریخی و دیدنی این کشور از نزدیک آشنا می‌شوند. صنعت گردشگری در این کشور نیز همواره رونق زیادی داشته و ترکیه همیشه پذیرای توریست‌های جهان بوده است. دولت نیز راههای زیادی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه و همینطور دریافت اقامت این کشور قرار داده تا گردشگران در صورت تمایل در این کشور زندگی کنند.

بیشتر بخوانید: اقامت توریستی ترکیه


تاریخچه ترکیه

ترکیه قدیم شامل آناتولی، کردستان و ارمنستان بزرگ بود و پس از سقوط هیتی‌ها در سال ۱۱۷۸ قبل از میلاد با ادغام شدن در حکومت امپراتوری ایران هخامنشی در سواحل غربی مستحکم شد. با افزایش قدرت ایران، آناتولی‌ها به ساتراپی‌های مختلف تقسیم شدند که زیر نظر فرمانده‌های مرکزی ایران توانستند به رشد و ثروت برسند.

تاریخ ترکیه شامل آناتولی است که نقش بسیار محوری در تاریخ هخامنشیان داشت. برخی از ساتراپ‌ها در زمان حکومت ایرانیان قیام‌هایی را به طور دوره‌ای انجام می‌دادند ولی خطر جدی ایجاد نمیشد. در قرن پنجم قبل از میلاد داریوش سوم با ساختن جاده سلطنتی شهر شوش را به شهر ساردیس در غرب آناتولی متصل کرد.

بیشتر بخوانید: مناظر طبیعی ترکیه


در آن زمان برخی از شهرهای ایونی که تحت حکومت پارسیان بود و با شورش‌های مختلفی مواجه شد که بعدها به شورش‌های ایونیایی معروف شد. این شورش‌ها به راحتی توسط مقامات ایرانی سرکوب شد اما مقدمه‌ای برای یکی از بزرگترین و سرنوشت‌سازترین جنگ‌های اروپا بین ایران و یونان بود.

حکومت ایرانیان هخامنشی در سال ۳۳۰ تا ۳۳۴ پیش از میلاد با فتوحات اسکندر مقدونی و شکست داریوش سوم کنترل آناتولی را به طور کامل از دست داد. پس از عقب‌نشینی ایرانیان و شکست نهایی در یونان آنها در سرزمین یونان به سه اردوگاه شرق، غرب و مرکزی تقسیم شدند تا اسکندر موفق شد امپراتوری هخامنشی را در سال ۳۳۴ شکست دهد.


بیشتر قلمرو ترکیه امروزی در آن زمان به دست امپراتوری بیزانس افتاد و مابقی قلمرو در دستان ایرانیان ساسانی باقی ماند. پس از آنها نیز ترکمن‌های سلجوقی توانستند این منطقه را در دست بگیرند و سپس تا سرزمین‌های اصلی ایران نیز پیشروی کردند. امپراتوری سلجوقیان توسط طغرل بیگ در سال ۱۰۳۷ تاسیس شده بود. آنها نقش بسیار عمده‌ای در ادغام فرهنگ فارسی و ترکی ایفا کردند و حتی فرهنگ ایرانی را به آناتولی صادر کردند.

در قرن ۱۶ و ۱۷ امپراتوری عثمانی با روی کار آمدن "سلیمان" توانست در تاریخ ترکیه به اوج قدرت خود برسد. در آن زمان نیز مبارزه‌های مختلفی بر سر دریای مدیترانه اتفاق افتاد که از اصلی‌ترین آنها نبرد عثمانی‌ها در برابر پرتغالی‌ها بود. علاوه بر آن عثمانی‌ها با ایرانی‌ها نیز بر سر اختلافات ارضی در جنگ بودند.

بیشتر بخوانید: فرهنگ ترکیه


تاریخ ترکیه

همانطور که به این موضوع اشاره داشتیم؛ تاریخ ترکیه را می‌توان به ۴ بخش کلی تقسیم کرد:

  • دوران باستان
  • امپراتوری بیزانس
  • امپراتوری عثمانی
  • جمهوری ترکیه

دوران باستان

ترکیه امروزی یا شبه جزیره آناتولی در دوران باستان تحت سلطه "لودیه" و "ایونیا" قرار داشت تا اینکه این دولت‌ها در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد توسط کوروش بزرگ هخامنشی منقرض و ترکیه تحت سلطه هخامنشیان درآمد. سپس در سال ۳۳۳ پس از یورش اسکندر مقدونی آسیای کوچک به دست سلوکیان افتاد و پس از مدتی رومیان جای آنها را گرفتند.


امپراتوری بیزانس

در سال ۳۹۵ میلادی امپراتوری روم وسعت زیادی یافت و به دلیل وسعت زیاد دچار مشکلات شد. به همین دلیل کنستانتین، شهر بیزانتیوم (همان استانبول امروزی) را به عنوان پایتخت مرکز امپراتوری روم شرقی انتخاب کرد. در آن زمان نام این شهر "قسطنطنیه" قرار گرفت و روم شرقی یا همان امپراتوری بیزانس این شهر را تحت سلطه خود درآورد و این مقدمه تقسیم امپراتوری روم به دو قسمت شرقی و غربی بود.

در سال ۴۶۳ هجری قمری ترکمانان مسلمان سلجوقی به فرماندهی آلب ارسلان به جنگ با امپراتوری بیزانس در روم شرقی پرداختند و توانستند با شکست رومانوس چهارم این منطقه را از امپراتوری روم خارج سازند. از این رو زمینه مسلمان شدن مردم در آن منطقه فراهم و زبان تُرکی به آنجا نفوذ کرد. اما نیمه غربی ترکیه در اختیار امپراتوری بیزانس باقی ماند.


امپراتوری عثمانی

پس از فتحیات سلجوقیان قبایل مسلمان از شرق ایران به آسیای کوچک کوچ کردند. این قبایل به تدریج دولت‌های کوچک محلی را تشکیل دادند و یکی از مشهورترین آنها قبیله "قایی" بود. این قبیله در نزدیکی شهر آنقره (یا همان آنکارا امروزی) به رهبری "عثمان" توانست در سال ۶۹۹ قمری یا ۱۳۰۰ میلادی حکومتی به نام عثمانی را تاسیس کند. از آن پس به مدت ۱۵۰ سال حکومت عثمانی موفق به تصرف بیشتر آناتولی شد.

در اوایل قرن ۹ هجری قمری، تیمور لنگ با شکست بایزید ایلدریم (سلطان عثمانی) افراد زیادی را اسیر کرد تا از این منطقه خارج سازد اما به درخواست خواجه علی سیاهپوش آنان را رها کرد و به همین دلیل بخش عمده از ترکیه را شیعه‌نشینان تشکیل دادند.

در سال ۸۳۲ سلطان محمد فاتح توانست به امپراتوری ۱۰۰۰ ساله بیزانس (امپراتوری روم شرقی) پایان دهد و با تسخیر قسطنطنیه (کنستانتین) که پایتخت روم شرقی به حساب می‌آمد از آن پس این شهر را به استانبول (اسلامبول) تغییر نام داد. در ادامه سلطان سلیم یکم ملقب به یاووز (مهیب) توانست حکومت عثمانی را در تاریخ ترکیه به امپراتوری تبدیل کند. او در اوایل قرن ۹ هجری قمری به پادشاهی رسید و کتابخانه‌های زیادی را در ترکیه به وجود آورد. پسر سلطان سلیم در سال ۸۹۳ نیز امپراتوری عثمانی را به اوج قدرت خود رساند اما بعد از او این امپراتوری تضعیف شد.


جمهوری ترکیه

امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول مقلوب بریتانیا شد و مصطفی کمال پاشا به دلیل سازماندهی مقاوت ملی علیه دول خارجی، قهرمان ملی ترکیه گردید. جمهوری ترکیه در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی (۱۹۲۳ میلادی) بر پایه "جدایی دین از سیاست" به دست آتاتورک بنا و در تاریخ ترکیه ثبت شد. او به مدت ۱۵ سال به صورت مادام‌العمر، ریاست جمهوری ترکیه را بر عهده داشت و زبان تُرکی را با حروف لاتین درآمیخت و توانست ترکیه را به سمت فرهنگ غرب بکشاند که دوره نوینی برای این کشور به حساب می‌آمد.

"عصمت اینونو" در دوران تک‌حزبی به عنوان امین و پشتیبان آتاتورک؛ اقتدار سیاسی ملی گرایانه که ترسی از کنار گذاشتن اسلام و نژادپرستی نداشت را به نمایش گذاشت. بعد از گذشت این دوران تک‌حذبی در سال ۱۹۵۰ میلادی حذب دموکرات از گروه سیاسی مخالف قدرت را به دست گرفت. در این دوره کودتاهای زیادی در سال‌های مختلف شکل گرفت که از جمله آنها کودتای سال ۱۳۵۳ هجری شمسی یونانیان برای تصرف قبرس بود که با دخالت نیروهای نظامی ترکیه علیه یونان از این اتفاق ممانعت شد.

بیشتر بخوانید: خیابان استقلال


در سال ۱۳۷۵ نیز نیروهای نظامی ترکیه توانستند نیروهای نظامی دولتی روی کار آمده با برنامه‌های اسلامی را ساقط کنند. از سال ۱۳۶۳ هجری شمسی تاکنون حزب کارگران کردستان و نیروهای حکومت کردستان درگیری‌های زیادی داشتند که باعث مرگ بیش از ۴۵ هزار تن شده است.

ترکیه در سال ۱۳۲۵ به عضویت سازمان ملل درآمد و در سال ۱۳۳۱ نیز عضو ناتو گردید. دولت این کشور با اجرای اصلاحاتی سعی در تحکیم و تقویت مردم‌سالاری و اقتصاد خود دارد تا بتواند به عضویت اتحادیه اروپا در بیاید.

بیشتر بخوانید: اعتبار پاسپورت ترکیه


در این مقاله به آشنایی با تاریخ ترکیه پرداختیم. شرکت ملک‌اینوست با همراهی متخصصان با تجربه در زمینه مهاجرت به ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان است. برای تماس با ما ایــنــجا کلیک کنید.

مقالات بیشتر

مکان‌های دیدنی استانبول در شب

August 4, 2023

مکان‌های دیدنی استانبول در شب (تفریحات شبانه که نباید از دست داد!)

معرفی مکان‌های دیدنی استانبول در شب که مخصوص شب‌گردی هاست + معرفی تفریحات شبانه‌ای که در زمان مسافرت به این شهر نباید از دست داد مانند کلاب و دیسکوها، مراکز خرید و رستوران‌ها، سواحل، پارک‌ها

بیشتر بخوانید
محله های بدنام استانبول

July 17, 2023

محله‌های بدنام استانبول! (معرفی 8 منطقه نا امن استانبول)

معرفی 8 محله بدنام استانبول که دزدی و جنایات در این مناطق معروف زیاد بوده و آمار بالایی در زمینه عوامل غیرقانونی مانند پناهندگی غیرقانونی، مواد مخدر و... دارند +نکات امنیتی برای تردد در آنها

بیشتر بخوانید
هتل استانبول

May 1, 2023

معرفی 11 هتل استانبول (بوکینگ، کیفیت و امکانات)

۱۱ هتل استانبول که از نظر کیفیت برتر هستند؛ چگونگی رزرو هتل و بوکینگ آن در ترکیه +مشخصات و آدرس هتل‌های استانبول، بررسی امکانات معمولی تا بهترین هتل در استانبول

بیشتر بخوانید